Planering vecka 5

Måndag 30/1
Idrott
Hemkunskap och lunch på Bäckahagen
Ingrid åker till Hudiksvall på em för att hålla föreläsning och kurs, Christina tar hand om oss


Tisdag 31/1
Ingrid är i Hudiksvall, vi får en vikarie som heter Susanne
Läsförståelse: s 12-13 (Christinas grupp), s 14-15 (Ingrids grupp), olika sidor (Evalenas grupp)
Skrivarskolan: Reseskildring (s 16-17)


Onsdag 1/2
Veckans ord: s 32-33 + stavningstest
Musik: I Was Made For Lovin' You (ackord på gitarr/piano/keyboard/melodica eller sångtext refräng eller trumspel)


Torsdag 2/2
Idrott
Raise Your Voice
Farstaprojektet
Omtest matteprovet (De fyra räknesätten)


Fredag 3/2
Praktisk svenska: s 68-73
Matte: s 36-43 (Bråk)
Engelska: ch 15 (läsa, lyssna på CD:n och härma, översätta texten muntligt, Workbook, korsord och glosor)

Vecka 4

Hej alla föräldrar!
Den har veckan på hemkunskapen fick träslöjdsgruppen stanna kvar i skolan för att Ulrika, deras hemkunskapslärare, var sjuk. Syslöjdsgruppen åkte ändå. De fick göra mackor med kiwi, apelsiner, gurka, morötter, smör, ost, kalkon och päron. På idrotten så fortsatte vi med "Fångarna i Fagersjö". Föremålet var en tändsticksask. I tisdags så hade vi svenska. Det är tre grupper. Ena är med Ingrid, den andra är med Christina och den tredje är med Evalena. Ingrid har hittat en rolig sida som heter "Starter Of The Day" (www.transum.org). Man får ett matteproblem varje dag. Ingrid var på kurs i onsdags. Så vi hade Christina. Det gick lika bra som vanligt. På bilden så skulle vi först göra klart våra tidningsomslag och våra nyansmålningar, sen skulle vi texta våra namn. Vi hade klassråd också i onsdags, Amadou var ordförande och Hanan var sekreterare. Det gick bra, vi hade många synpunkter. I onsdags så hade Friends ett föräldraråd. Det kom ungefär 30 stycken föräldrar och de tyckte det var jättebra. På idrotten i torsdags så hade vi en hinderbana. Man delades upp i fyra lag och man skulle springa och ta ärtpåsar. Det var jobbigt men kul. Vi hade terminens första Raise Your Voice i torsdags också. Vi sjöng Moves Like Jagger, Rolling In The Deep, The Lazy Song och några önskelåtar. Det var bara en som inte ville testa RYV från vår klass. Vi fyllde i en enkät igår också. Det var en enkät från Stockholms stad som kollar vad man tycker om sin skola. Ingrid lusade oss i tordags också. Det är när man kollar vilken läslus man är på. Inte löss i håret. Eftersom vi har Hemkunskap nu så slutar vi 14.45 på torsdagar också. Idag så har vi matteprov i De fyra räknesätten.



Nakitas och Lucas tidningsomslag.

Stefans och Senays tidningsomslag.

Mariams och Majas tidningsomslag.

Narcizas och Marthas tidningsomslag. 

Helenas och Aileens tidningsomslag.

Lucas och Aileens nyansmålningar.

Majas, Narcizas, Stefans, Nataras, Jossans och Nakitas nyansmålningar.

Fluor.

Det var lite från den här veckan. Ha det bra!
Aileen & Martha ♥ (Pamela och Helena var sjuka så de kunde inte skriva idag.)


Planering vecka 4

Måndag 23/1
HK och lunch i Bäckahagen
Idrott

Tisdag 24/1
Läsförståelse: s 12-13
Skrivarskolan: rätta resedagboken

Onsdag 25/1
Veckans Ord: s 30-31
Ingrid på kurs
Föräldraråd kl 18-20, Friends informerar

Torsdag 26/1
Idrott
Farstaprojektet
Raise Your Voice
Nytt schema! Vi slutar kl 14.45 på torsdagar från och med idag!

Fredag 27/1
Elevråd och matråd
Praktisk Svenska: s 66-67
Ma: röd/blå
Eng: Chapter 14 (läs i textboken, lyssna på CD:n, översätt texten muntligt, Workbook, korsord och glosor) 
Prov: De fyra räknesätten (se målen på s 6 i Matteborgen)

Vecka 3

Hej alla föräldrar!
Den här veckan hade vi första hemkunskapen. Vi gjorde fruktsallad. Det var jättegott.  Vi hade i bananer, apelsiner, äpplen, vindruvor och ananas. På idrotten så körde vi "Fångarna i Fagersjö", det är nästan som "Fångarna på fortet". Det var kul men jobbigt. I tisdags tog vi fluor. Det är jätteäckligt! Vi gjorde inte så mycket mer på tisdagen. I onsdags var vi på biblioteket. Glenda hade plockat fram många bra böcker. Som vanligt. Amadou kom hem den här veckan från Gambia. Vi har fått våra nya instrument. Det är kul. På idrotten i torsdags spelade vi handboll eftersom det var en handbollsmatch då. Farstatjejerna kom också. Ingrid skulle på kurs fast det blev inte så. Vi skulle panta i torsdags också men det kom bara två eller något. Fast man kan komma idag och göra det. Vi ska göra det till klassresan. Och om inte alla hjälper till så kan vi inte åka på klassresa. Idag fick vi höra att några 4:or gick ut på isen. Som tur var så klarade alla sig. Så alla klasser fick kolla på en film om isvett. Vi har fått böcker som man övar på sin handstil i.



Här spelar Senay för fullt på wavedrummen.



Här skriver Nakita i sin skrivstilsbok.



Här är hela klassen när vi övar på vår handstil.

Det var lite från den här veckan! Ha det bra.
Aileen & Hanan ♥


Planering vecka 3

Måndag 16/1
HK och lunch på Bäckahagens skola (Ingrid åker med oss första gången, sen åker vi buss själva.)
Idrott

Tisdag 17/1


Onsdag 18/1
Biblioteket
Veckans Ord: s 28 -29

Torsdag 19/1
Idrott
Ingrid på kurs em, Christina kommer
Farstaprojektet

Fredag 20/1
Praktisk svenska: s 64-65
Matte: diagnos 6 (diagnosen görs i skolan, allt innan ska vara klart och rättat)
Engelska: ch 13 (läs i textboken, lyssna på CD:n, översätt texten muntligt, Workbook, korsord och glosor)
Skrivarskolan: rätta resedagboken
Ingrid vill påminna alla föräldrar om att svara på enkäten om skolan som ska ha skickats hem!

Vecka 2

Hej alla glada föräldrar!
Nyss började skolan igen. Det känns bra att gå i skolan igen, det har vart lite långtråkigt på lovet. Idag ska vi få nya instrument i klassrummet, det kommer bli roligt. Vi kommer få ett elpiano, en keyboard, en wavedrum och 4 melodicor. Och innan jullovet fick vi en ny Smartboard och dokumentkamera. Dokumentkamera är när man har något man vill visa så kan man lägga det under den så ser man saken på smartboarden, man behöver inte gå runt och visa det man har gjort eller vad det är och så kan man ta foton med den och använda den som mikroskop. Den här veckan fick vi lite mindre läxor och ny mattebok, vi fick Matteborgen 5B. I matten har vi börjat med ett nytt kapitel som heter "De fyra räknesätten". Äntligen har vi gjort hela Matteborgen 5A. Vi har blivit tillfrågade om vi vill gå med i ett iPad-projekt och då ska vi skriva varför vi vill gå med. Om vi kommer med så får vissa klasser i skolan en iPad till vare elev i klassen. Projektet handlar om att se om det är lättare att plugga med en iPad och varför är det lättare. Idag så hade vi engelska och då gjorde vi massa övningar så att vi inte glömmer prata engelska.

Nakita & Stefan


Dokumentkameran

Matteborgen 5B

Vi provar en iPad!


RSS 2.0